به لحظه لحظه این روزهای سرخ قسم ، که بوی سبز ترین فصل سال می آید سی خرداد
سی خرداد
سي خرداد هشتاد و هشت ، سرخ ترین روز جنبش سبز مردم ایران
جور دیگر باید دید ! (ملاحظاتی در خصوص قانون جدید بالاترین )
(1) ماجراهای اخیر بالاترین در خصوص مذهب نمونه بسیار کوچکی از تناقضات و شکافهای عمیقی است که در جامعه ایران وجود دارد و به محض سرنگونی قریب الوقوع حکومت جمهوری اسلامی از محیط مجازی به محیط واقعی منتقل خواهد شد . چه بهتر که این پارادوکسها هر چه سریعتر خود را نشان دهند . ادعای بحث جامعه شناسی ندارم ، اما به زبان ساده یکی از موارد این است : آیا پس از سقوط جمهوری اسلامی و در سایه آزادی مطلق بیان من میتوانم روزنامه ای داشته باشم که در صفحه اول آن کاریکاتور پیامبر اسلام را چاپ کنم ؟! پاسخ از نظر من بدون تردید منفی است .
(2) متاسفانه تعدادی از کاربران به حدی در چند روز اخیر از واژه نقض آزادی بیان استفاده ( و بهتر است بگوییم سوء استفاده ) کرده اند که تا حدی امر بر خودشان هم مشتبه شده ! آیا این دوستان عملکرد خود را فراموش کرده اند ، آنجا که هر زمان لینک مذهبی و مناسبتی ( که نسبت آنها به کل لینکهای بالاترین 1 به 10000 هم نیست ) ارسال میشود با تمام توان به آن لینک حمله میکنند و با تحقیر ، تمسخر و گوشه و کنایه و توهین فضایی غیر قابل تحمل برای کاربر ارسال کننده لینک ایجاد میکنند تا برای همیشه قید ارسال این قبیل لینکها و چه بسا قید حضور در بالاترین را بزند . آیا این انحصار طلبی نیست ؟ این عملکرد چه تفاوتی با عملکرد روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس دارد ؟ شما هنوز در موضع قدرت قرار نگرفته اینطور انحصار طلبانه و دیکتاتور منشانه رفتار میکنید ؟
(3) بالاترین سایتی معتبر است و عده زیادی برای کسب اخبار به جای مراجعه به سایت خبرگزاریها به بالاترین مراجعه میکنند . مدیران بالاترین حق دارند نگران اعتبار سایت خود باشند ، همانگونه که ما کاربران نگران آنیم ، آیا بالاترین اجازه ندارد برای حفظ وجهه و اعتبار خود لینکی خلاف واقع یا توهین آمیز را که بر اثر کوتاهی ما کاربران به بخش مورد بحث راه پیدا کرده حذف کند ! دقت کنید : فقط از بخش مورد بحث حذف کند ، نه اینکه لینک را به طور کامل حذف کند ، آیا این نقض آزادی بیان است ؟ به عنوان مثال شایعه ای منتشر شد مبنی بر اینکه جنتی فوت کرد ، یکی هم این خبر را در وبلاگش منتشر کرده و به بالاترین لینک داده ، در فضای احساسی بالاترین این لینک در عرض 5 دقیقه داغ شده و به بخش لینکهای مورد بحث راه پیدا میکند . ساعتی بعد سخنگوی شورای نگهبان خبر را تکذیب میکند ، آیا این خبر دروغ باید 24 ساعت تمام در صفحه اول بالاترین در منظر همه باشد ؟! آیا اگر بالاترین این لینک را از صفحه اول حذف کند آزادی بیان نقض شده ؟ مثال دیگر : شخص کودک صفتی لینک داده با این تیتر : "اینایی که وقتی آب میخورن میگن سلام بر حسین ، وقتی میشاشن میگن خداحافظ حسین ؟" آیا به مدیران بالاترین حق نمیدهید برای حفظ اعتبار سایت خود این لینک را از صفحه اول بردارند ؟
(4) چند سال پیش مجله فیلم مصاحبه ای داشت با سردبیر نشریه معتبر کایه دو سینما که در فرانسه چاپ میشود ، طرف خیلی راحت و بدون رودربایستی گفته بود : " هر مقاله ای که خلاف سیاست کلی ما در خصوص یک فیلم باشد آن را منتشر نمیکنیم " آیا این به معنی سانسور است ؟ به زبان ساده این آقا نشریه ای تاسیس و برای آن قوانینی وضع کرده است ، هر کس با این قوانین مشکل دارد میتواند مقاله اش را در نشریه دیگری چاپ کند یا برای خودش نشریه جدیدی تاسیس کند . ماجرای بالاترین هم به همین صورت است . یکی ار قوانین بالاترین این است که لینک دادن به محتوای پورن ممنوع ، یک قانون این است که بیش از یک علامت تعجب ممنوع و .... این هم یک قانون جدید : لینکی که حاوی توهین به ادیان و مذاهب باشد در صفحه اول جایی نخواهد داشت ، این همه قانون گریزی دوستان برای چیست ؟!
(5) من معتقدم دین به طور کامل باید از نهاد قدرت و سیاست حذف شود ، از دید من آزادی و حقوق بشر ارزش اصلی است . اما بهایی که ما باید در برابر آزادی بپردازیم مسئولیت پذیری است . عده ای کاربر با تحلیلهای عجیب قانون جدید بالاترین را در راستای نقض آزادی بیان قلمداد کرده اند . تنها پاسخی که در برابر این دسته از کاربران باید داد یادآوری لینکهای ارسال شده توسط خودشان است ( البته با عرض پوزش به خاطر باز نشر این مطالب مهوع ) : * خطاب به بالاترین:پدر سوخته جلوی آزادی بیان را می گیری؟سانسور می کنی پدر سوخته؟بدم بچه ها بالاترینت را پایین بکشند*چگونه در اسلام یک اُبنه ای می تواند خواهرش را ترشیده کند؟* مرگ بر خدا....زنده باد گوساله* خدایا!.... پیامبرانت یکی از یکی ازگل تر.... جانشینانت یکی از یکی قاتل تر... پیروانت یکی از یکی بوگندو تر.... مدافعانت یکی از یکی منگل تر.... خجالت نمی کشی؟ *اینایی که وقتی‌ آب میخورن میگن سلام بر حسین، وقتی‌ میشاشن میگن خدافظ حسین ؟ محمد و الله در جهنم * زن مسلمان باید بوی عرق بدهد* پوشک محمد رسوال الله) با تکنولوژی برتر در خدمت کودکان(ببخشید زنان ) رسول الله است!* و ... اینها فقط چند نمونه کوچک بود از عملکرد چند ماه اخیر تعدادی از کاربران ، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

(6) یکی از مهمترین انتقادات دوستان به قانون جدید این بود که شما چگونه نقد و توهین را از هم تشخیص میدهی ؟ در پاسخ باید گفت توهین با نقد مرز بسیار مشخصی دارد و هر کسی با برخورداری از کمی قوه ادراک قادر به تشخیص این مرز است . تا همین چند وقت پیش که جو بالاترین تا این حد دوقطبی نشده بود یکی ازعقلای ! جناح ضد مذهب به لینکهای توهین آمیز منفی میداد ، البته دوستانش طوری او را تحت فشار گذاشتن که از کرده اش پشیمان شد .
(7) در پایان از مدیران بالاترین به خاطر این اقدام شجاعانه تشکر میکنم و واقعا امیدوارم بالاترین در اجرای قانون جدید تحت تاثیر گروه فشار از موضع برحق خود عقب نشینی نکند .

آیا آذر فصل رویش دوباره سبزها خواهد شد ؟
16 آذر روز دانشجو ، به یاد همه دانشجویان شهید ، علی الخصوص دانشجویان شهید جنبش سبز
25 آذر عاشورای حسینی ، روز فریاد ملت علیه حاکم جائر ، نخستین سالروز شهدای حماسه عاشورای 88 ، روزی که خون آزادگی در رگهای همه آزادگان خواهد جوشید
29 آذر نخستین سالروز فوت آیت الله العظمی منتظری ، بزرگ مردی که در کنار مردم ماند و انسانیت خود را به جامه ولایت نیالود

منو